هـاحكيـلكم قصــة
ايـوة قصـة لبنت عفيفـة طاهره نقية ربنـا حبيبهـا
كـانت في يوم فـاتحة الفيس بوك بتاعهــا
فجــأة لقت رسـالة من واحد غريب باعتهلهـا
قلبهــا دق وخـافت وارتبكت اصلهــا مش متعودة راجل غريب يكلمهــا
فتحت الرســالة لقتها واحد بيقول فيهــا :: انــا طالب اتعرف بيكي وبكل احترام وادب اصل انــا شوفت كلامـك واعجبت بيكــي وانــا غرضي شريف واللــه بس عايزك تكونـي معايــا تعنيني ع طــاعة ربنــا
هي ارتبكـت اكتــر مش عارفه تتصــرف ازاي؟!
شيطــانها انتهز الفرصــة بقالوا سنيــــــن بيحـاول يوقعهــا ف قصة حــب حرام لكن دايما كان بيفشــل !
جــه عند ودنهــا وفضل يوسوسلها وعمل فيها عم الشيــخ
يابـت كلميه خدي فيه ثواب ده عايــز يقرب لربنــا حرام عليكي ترفضــي تســاعديه ده غرضه طيــب وشريــف وشكله محتــرم وجــواه خير ويمكن ياهبلــه يطلــع كويس ويجي يخطبك وتتجــوزيه !!
هيا فضلــت تفكر تعمــل اي تعمل اي ؟؟ قالت لنفسهــا لأ انا هخــاف من الفتنة هخاف احســن الشيطان يزينــه لي ف أحبــه وأغضب ربــي لأ انــا مش هرد عليه وهعمله بلــوك كمان
شيطــانها يقولها:: استني استني يامجنــونة ده شكله بجد معجب بيكي وصــادق ف كلامه ردي عليــه يللا مش انت نفسك تحبــي وتتحبي وتعيشــي قصة حب بجد يللا الفرصة جــت لحد عندك يللا بسرعة عشــان تتجوزي بقا
هي حست انهــا ف حرب مع نفسها الامــارة بالسوء وشيطانهــا وهواهــا التلاته عليهــا لكن كــانت اقوى من ده كله بالإستعــانة بربهــا قالت لا لا انــا آه نفسي اعيش قصة حــب بس في الحلال قدام النــاس وربنا راضي عني مش احــب من ورا اهلــي ! واخون ثقتهم فيــا ! وربنا شايفني وانــا بغضبه وقــادر إنه يقبض روحي فجــأه وانــا بكلمه وبعد ما عفيــت قلبــي ونفســي كـل السنيــن دي اضيع كــل ده ف لحظة !!
وقررت البنــوتة العفيفــة الجميلة ماتردش خــالص عليه وتعمله بلــوك واستغفــرت ربها
وقــامت جري وسمت اللــه واتوضــت
وجرت ع سجــادتها وسجدت لربها تدعيلــه وتبكــي تدعيله وتبكي
وتقــول:: يارب انا مش عايزه اعصيــك يارب انا بحبــك وبخاف منــك يارب انا كــان ممكن اكلمه لكن خفــت منك يارب وماكنتــش عــايزه اخون زوجي اللــي انت كــاتبهولي يارب عوضنــي بالخير وثبتني ع طاعتــك واحفظ قلبي واملئه بحبــك وارزقني بزوج صالح عفيــف تقــر عيني بــه
وبعد ماخــلصت حســت برااااحة اوي وبقــت حــاسه ان قلبها منشــرح ومبســوطه إنها اتغلــبت ع نفسهــا وشيطانها بإستعانتهــا باللــه حبيبهــا
وتوتــة توته خلصــت الحدوتة حلوة ولا ملتـوتــة
ايـوة قصـة لبنت عفيفـة طاهره نقية ربنـا حبيبهـا
كـانت في يوم فـاتحة الفيس بوك بتاعهــا
فجــأة لقت رسـالة من واحد غريب باعتهلهـا
قلبهــا دق وخـافت وارتبكت اصلهــا مش متعودة راجل غريب يكلمهــا
فتحت الرســالة لقتها واحد بيقول فيهــا :: انــا طالب اتعرف بيكي وبكل احترام وادب اصل انــا شوفت كلامـك واعجبت بيكــي وانــا غرضي شريف واللــه بس عايزك تكونـي معايــا تعنيني ع طــاعة ربنــا
هي ارتبكـت اكتــر مش عارفه تتصــرف ازاي؟!
شيطــانها انتهز الفرصــة بقالوا سنيــــــن بيحـاول يوقعهــا ف قصة حــب حرام لكن دايما كان بيفشــل !
جــه عند ودنهــا وفضل يوسوسلها وعمل فيها عم الشيــخ
يابـت كلميه خدي فيه ثواب ده عايــز يقرب لربنــا حرام عليكي ترفضــي تســاعديه ده غرضه طيــب وشريــف وشكله محتــرم وجــواه خير ويمكن ياهبلــه يطلــع كويس ويجي يخطبك وتتجــوزيه !!
هيا فضلــت تفكر تعمــل اي تعمل اي ؟؟ قالت لنفسهــا لأ انا هخــاف من الفتنة هخاف احســن الشيطان يزينــه لي ف أحبــه وأغضب ربــي لأ انــا مش هرد عليه وهعمله بلــوك كمان
شيطــانها يقولها:: استني استني يامجنــونة ده شكله بجد معجب بيكي وصــادق ف كلامه ردي عليــه يللا مش انت نفسك تحبــي وتتحبي وتعيشــي قصة حب بجد يللا الفرصة جــت لحد عندك يللا بسرعة عشــان تتجوزي بقا
هي حست انهــا ف حرب مع نفسها الامــارة بالسوء وشيطانهــا وهواهــا التلاته عليهــا لكن كــانت اقوى من ده كله بالإستعــانة بربهــا قالت لا لا انــا آه نفسي اعيش قصة حــب بس في الحلال قدام النــاس وربنا راضي عني مش احــب من ورا اهلــي ! واخون ثقتهم فيــا ! وربنا شايفني وانــا بغضبه وقــادر إنه يقبض روحي فجــأه وانــا بكلمه وبعد ما عفيــت قلبــي ونفســي كـل السنيــن دي اضيع كــل ده ف لحظة !!
وقررت البنــوتة العفيفــة الجميلة ماتردش خــالص عليه وتعمله بلــوك واستغفــرت ربها
وقــامت جري وسمت اللــه واتوضــت
وجرت ع سجــادتها وسجدت لربها تدعيلــه وتبكــي تدعيله وتبكي
وتقــول:: يارب انا مش عايزه اعصيــك يارب انا بحبــك وبخاف منــك يارب انا كــان ممكن اكلمه لكن خفــت منك يارب وماكنتــش عــايزه اخون زوجي اللــي انت كــاتبهولي يارب عوضنــي بالخير وثبتني ع طاعتــك واحفظ قلبي واملئه بحبــك وارزقني بزوج صالح عفيــف تقــر عيني بــه
وبعد ماخــلصت حســت برااااحة اوي وبقــت حــاسه ان قلبها منشــرح ومبســوطه إنها اتغلــبت ع نفسهــا وشيطانها بإستعانتهــا باللــه حبيبهــا
وتوتــة توته خلصــت الحدوتة حلوة ولا ملتـوتــة
قصه بقمه الرووعه والتأثير
وهو ده الصح اللي لازم اي بنت ملتزمه تعمله
وهو ده الصح اللي لازم اي بنت ملتزمه تعمله
يارب ثبتنا علي طاعتك
يعطيكي العافيه ومشكوورة
جزاك الله خيرا
شكرا لمرورك حببتى
نورتى
شكرا لمرورك حببتى
نورتى
مشكورة …موضوع راقي
الله يعطيكي العافية
مشكورة حبيبتي
مشكورة حبيبتي